Zostaň koncentrovaný počas zápasu (súťaže)

March 29, 2016

Nič nie je dôležitejšie z mentálneho hľadiska ako zostať koncentrovaný v prítomnom okamihu. 

Veľa športovcov nie je schopných aplikovať tento ľahko pochopiteľný koncept v samotnom zápase či súťaži. Mnohý z nich sú v aplikovaní tohto procesu uväznení vo svojich vlastných myšlienkach.

Ich koncentrácia sa stráca nakoľko často krát rozmýšľajú nad  svojím posledným výkonom alebo nad tým čo sa môže stať v budúcnosti. 


Tzv. bežnou mentálnou pascou môžeme nazvať stav, kedy športovec rozmýšľa nad tým čo sa stane vopred v rámci zápasu či súťaže. Napr.:

 

  • Vyhrá dnes môj tím?

  • Akým výsledkom to skončí? Podarí sa mi skórovať?

  • Bude tréner spokojný s mojim výkonom? .... atď.   

 

Rozmýšľanie nad tým čo sa stane („čo-ak“) nie je vôbec prínosné pre tvoj výkon v danom momente. Ale paradoxne veľa športovcov má problém s tým ako zostať plne koncentrovaný v danom okamihu. 

 

Prečo tomu tak je? Žijeme v spoločnosti, ktorá je zameraná na konečné výsledky. Každý si pamätá iba víťazov, nie porazených alebo tých ktorí skončili druhí.

 

 

Zameraj sa na proces
 

Navzdory všetkému musíš trénovať svoju myseľ, aby bola koncentrovaná na proces, na konkrétne úkony – v takom prípade si schopný dostať sa do zóny optimálneho výkonu a vydržať v nej.

Akým spôsobom zostať koncentrovaný na prítomný okamih keď som počas môjho výkonu neustále bombardovaní rôznymi rušivými podnetmi? Rušivými podnetmi z vonkajšieho prostredia ale aj z môjho vlastného mentálneho rozhovoru (self-talk).

Môj recept na koncentráciu v prítomnom okamihu je veľmi jednoduchý. Musíš si skrátka uvedomovať kedy sa tvoja koncentrácia stráca a potom rýchlo na to zareagovať. To znamená, že si musíš byť vedomý momentu keď ťa tvoja myseľ „odnáša“ od prítomného okamihu, od toho čo je skutočne dôležité. 


Tento proces sa nazýva „znovu koncentrácia“- znovu zameranie na prítomný okamih.

 

Existuje na to viacero spôsobov a stratégií ako znovu získať koncentráciu na prítomný moment.

 

Lekcia pre dnes – nikto nie je dokonalý a 100% koncentrovaný počas svojho výkonu.

 

Akým spôsobom navrátiť koncentráciu počas zápasu či súťaže

Nikto nie je dokonalý. Dokonca ani Tiger Woods. Ale je majstrom znovu navrátenia svojej koncentrácie, keď sa jeho koncentrácia stráca.

V prípade dobrého zvládnutia mentálnej stratégie na navrátenie koncentrácie to netrvá viac ako 3-5 sekúnd na návrat koncentrácie do zápasu či súťaže. Čím skôr si schopný navrátiť svoju koncentráciu, tým lepšia je tvoja celková koncentrácia a teda aj tvoj výkon.

 

 

Ak sa chceš dozvedieť viac o koncentrácii a technikách využívaných na okamžitý návrat koncentrácie, neváhaj ma kontaktovať.

 

 

Please reload

Obľúbené príspevky

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Posledné príspevky

April 2, 2019

Please reload

Archív