Predzápasová nervozita: zabudni na otázky typu: "čo-ak"

April 22, 2016

Pravdepodobne jednou z najväčších chýb, ktorá sa odzrkadľuje na slabých výkonoch, má za následok stres či strach športovca pre výkonom, je to, keď sa športovec zapodieva otázkou typu "čo-ak". 
 
napr. "Čo ak prehrám/e?" "Čo ak sa mi nebude s týmto súperom opäť dariť?" "Čo ak nepresvedčím trénera?" "Čo keď sa zraním?"
 
Je to bežná koncentračná chyba, ktorej sa dopúšťajú športovci v rôznych športových odvetviach. Má za následok to, že tvoje svaly sa stiahnu, stratíš sebavedomie a obávaš sa toho, že tvoje negatívne proroctvo sa stane skutočnosťou. 
 

Ako by si sa cítil keby si sa kládol nasledovné otázky pred výkonom? 

 

- Čím viac sa približuje začiatok zápasu, tým viacej rozmýšľam nad tým, aby som nebol nervózny, aby som opäť nepodal zlý výkon. 

- Čo keď prehrám? Čo keď nebudem uvoľnený? 

- Rozhodcovia nám tiež môžu uškodiť... 

- Dnes prišlo ohromné množstvo fanúšikov.. čo keď sa mi nebude dariť a nebudú spokojný s mojim výkonom? 

- Môj súper je výborne pripravený, čo keď s ním prehrám? Čo keď sa zraním? 

- Na dnešný zápas prišli aj skauti z popredných klubov? Čo keď sa mi nebude dariť a moja športová kariéra bude fuč? 

 

Ak budeš viesť takýto vnútorný rozhovor, tvoja koncentrácia bude narušená, nebudeš správne mentálne pripravený a tvoja výkonnosť bude ďaleko vzdialená od tvojho plného športového potenciálu. 

 

 

 

Ak chceš zostať pokojný a koncentrovaný aj pod vysokým tlakom, potom je potrebné, aby si zo svojej hlavy vymazal všetky otázky typu "čo-ak". Takýto typ koncentrácie zameranej do budúcnosti vždy vytvára nechcený stres, strach a celkovo zvyšuje úroveň predzápasovej nervozity. 

 

Ak chceš vedieť zvládať tieto situácie, je potrebné, aby si sa naučil najskôr rozpoznať kedy sa začínaš zapodievať otázkami typu "čo-ak". To je presne ten moment, kedy mentálne opúšťaš prítomný okamih a zapodievaš sa budúcnosťou. Je potrebné rozpoznať tento moment včas a ihneď vrátiť svoju pozornosť a koncentráciu na práve prebiehajúcu aktivitu. 

 

Ak budeš schopný zostať mentálny koncentrovaný na prítomný okamih, upokojíš sa, tvoje svaly sa uvoľnia, tvoje dýchanie nebude plytké a budeš naďalej schopný čeliť všetkým situáciám, a to aj vtedy, keď je to v zápase najviac potrebné. 

 

Možno sa ti nepodarí úplne zastaviť vnútorný rozhovor s otázkami typu "čo-ak". Je to v poriadku. Tvojou úlohou je ale rozpoznať kedy sa začneš zapodievať takýmto typom otázky a následne vrátiť svoju koncentráciu na prítomný okamih: TU A TERAZ. 

 

Pamätaj si, že tvoje zameranie do budúcnosti jednoducho len posilňuje tvoj strach a nervozitu. Snaž sa a trénuj to, aby si bol plne koncentrovaný na to, čo sa práve odohráva. Či už pred zápasom alebo počas zápasu. To je kľúč k tomu, aby si bol uvoľnený, pokojný a plne koncentrovaný vtedy, keď sa to najviac počíta. 

 

 

Please reload

Obľúbené príspevky

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Posledné príspevky

April 2, 2019

Please reload

Archív