Predzápasová nervozita: zabudni na otázky typu: "čo-ak"

Pravdepodobne jednou z najväčších chýb, ktorá sa odzrkadľuje na slabých výkonoch, má za následok stres či strach športovca pre výkonom, je to, keď sa športovec zapodieva otázkou typu "čo-ak".
napr. "Čo ak prehrám/e?" "Čo ak sa mi nebude s týmto súperom opäť dariť?" "Čo ak nepresvedčím trénera?" "Čo keď sa zraním?"
Je to bežná koncentračná chyba, ktorej sa dopúšťajú športovci v rôznych športových odvetviach. Má za následok to, že tvoje svaly sa stiahnu, stratíš sebavedomie a obávaš sa toho, že tvoje negatívne proroctvo sa stane skutočnosťou.

Ako by si sa cítil keby si sa kládol nasledovné otázky pred výkonom?

- Čím viac sa približuje začiatok zápasu, tým viacej rozmýšľam nad tým, aby som nebol nervózny, aby som opäť nepodal zlý výkon.

- Čo keď prehrám? Čo keď nebudem uvoľnený?

- Rozhodcovia nám tiež môžu uškodiť...

- Dnes prišlo ohromné množstvo fanúšikov.. čo keď sa mi nebude dariť a nebudú spokojný s mojim výkonom?

- Môj súper je výborne pripravený, čo keď s ním prehrám? Čo keď sa zraním?

- Na dnešný zápas prišli aj skauti z popredných klubov? Čo keď sa mi nebude dariť a moja športová kariéra bude fuč?

Ak budeš viesť takýto vnútorný rozhovor, tvoja koncentrácia bude narušená, nebudeš správne mentálne pripravený a tvoja výkonnosť bude ďaleko vzdialená od tvojho plného športového potenciálu.

Ak chceš zostať pokojný a koncentrovaný aj pod vysokým tlakom, potom je potrebné, aby si zo svojej hlavy vymazal všetky otázky typu "čo-ak". Takýto typ koncentrácie zameranej do budúcnosti vždy vytvára nechcený stres, strach a celkovo zvyšuje úroveň predzápasovej nervozity.

Ak chceš vedieť zvládať tieto situácie, je potrebné, aby si sa naučil najskôr rozpoznať kedy sa začínaš zapodievať otázkami typu "čo-ak". To je presne ten moment, kedy mentálne opúšťaš prítomný okamih a zapodievaš sa budúcnosťou. Je potrebné rozpoznať tento moment včas a ihneď vrátiť svoju pozornosť a koncentráciu na práve prebiehajúcu aktivitu.

Ak budeš schopný zostať mentálny koncentrovaný na prítomný okamih, upokojíš sa, tvoje svaly sa uvoľnia, tvoje dýchanie nebude plytké a budeš naďalej schopný čeliť všetkým situáciám, a to aj vtedy, keď je to v zápase najviac potrebné.

Možno sa ti nepodarí úplne zastaviť vnútorný rozhovor s otázkami typu "čo-ak". Je to v poriadku. Tvojou úlohou je ale rozpoznať kedy sa začneš zapodievať takýmto typom otázky a následne vrátiť svoju koncentráciu na prítomný okamih: TU A TERAZ.

Pamätaj si, že tvoje zameranie do budúcnosti jednoducho len posilňuje tvoj strach a nervozitu. Snaž sa a trénuj to, aby si bol plne koncentrovaný na to, čo sa práve odohráva. Či už pred zápasom alebo počas zápasu. To je kľúč k tomu, aby si bol uvoľnený, pokojný a plne koncentrovaný vtedy, keď sa to najviac počíta.

Obľúbené príspevky
Posts Are Coming Soon
Stay tuned...
Posledné príspevky
Archív
Vyhľadávanie podľa slov
Nasledujte nás
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Adresa:

Legionárska 670/58

911 01 Trenčín 

Telefonický kontakt

T +421 907 718 698 

 

skype meno: yourmentaltrainer

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon

E-mail

 info@mkcoaching.sk

 

© Copyright 2015 PhDr. Michal Kopčan. All rights reserved.