Šampióni vnímajú svoje chyby ako odrazový mostík na ceste za úspechom! (Ako sa stať šampiónom)

Šampióni vnímajú svoje chyby ako odrazový mostík na ceste za úspechom

Chceš vedieť najdôležitejšie tajomstvo na dosiahnutie svojich snov? Dôležitú stratégiu v športe a celkovo v živote, ktorá ti zaručí úspech? Presne ten mentálny prístup, ktorý rozlišuje víťazov od porazených a to aj mimo športu?

Odpoveďou na tieto otázky je prehra, zlyhanie, či neúspech a tvoja reakcia na ne.

Víťazi jednoducho musia riskovať. Preto je niekedy veľmi bežné, že nie vždy v tomto procese uspejú. Na ceste za úspechom ťa čaká veľa nezdarov, problémov, prekážok... atď. Prehry, prípadné hráčske krízy sú jednoducho súčasťou tejto cesty. Víťazi si tento fakt plne uvedomujú. V podstate jednou z najdôležitejších charakteristík úspešného športovca je schopnosť vyrovnať sa s neúspechom, prehrou či určitým zlyhaním.

Nakoľko sú víťazi ochotní riskovať, v skutočnosti sa stretávajú s prehrami či neúspechmi oveľa častejšie ako bežní športovci. Je to však ich nezlomný prístup voči prehrám a neúspechom, ktorý im umožňuje, aby sa znova postavili na svoje vlastné nohy a vytrvali na svojej športovej ceste.

Šampióni vnímajú prehry a neúspechy ako príležitosti na vlastné zlepšenie a napredovanie. Pochopiteľne ani oni radi neprehrávajú! Nikdy som sa nestretol s úspešným športovcov, ktorý by rád prehrával. Avšak keď neuspejú alebo ich prípadne postretne športová kríza, berú to ako spätnú väzbu na to, aby sa stali ešte silnejšími.

Ak neuspeješ, máš iba dve možnosti ako sa s tým vysporiadať:

1. Chybne môžeš vnímať neúspech ako dôsledok tvojich nedostatkov a slabín. V takomto prípade ťa tento neúspech odradí a emocionálne zloží.


2. Môžeš sa z tohto neúspechu (chyby) poučiť a vnímať ju ako spätnú väzbu na to, že sa máš stále zlepšovať a stať sa tak lepším a silnejším športovcom.


Ak sa budeš riadiť prvou možnosťou, potom sa môže ľahko stať, že sa budeš viac ako pravdepodobne cítiť depresívne, frustrujúco a tvoja motivácia do ďalšej práce bude na bode mrazu. Prehry, chyby, a neúspech budú na teba pôsobiť drvivo a doslovne ťa „odstavia z hry“ na dlhú dobu. Napriek tomu, že si ešte nedosiahol svoj cieľ či športový sen, budeš v takomto prípade viac náchylný na ukončenie svojej športovej kariéry.


Ak sa však budeš riadiť druhou možnosťou, budeš oveľa skôr schopný otriasť sa z prehier, chýb či prípadnej hráčskej (športovej) krízy. V takomto prípade nebude narušené tvoje sebavedomie, ale namiesto toho budeš ešte viac odhodlaný a motivovaný dosiahnuť svoj športový sen.


Druhá možnosť je jedinou možnosťou pre víťazov. Musíš každý nezdar, prehru, či chybu vnímať ako dočasnú záležitosť a hlavne ako príležitosť na učenie sa a následné zlepšenie svojich schopností.


Každá prehra či neúspech ma vždy dve strany. Môžeš ju vnímať buď pozitívne alebo negatívne. Je to iba na tebe! Tvoj celkový prístup je iba pod tvojou kontrolou. Dokonca sa to týka aj takých prípadov, keď sa napr. zraníš. Často sa stáva, že práve zranenie má za následok dočasné oslabenie tvojich silných stránok, resp. tvojej obľúbenej stratégie či techniky, ale na druhej strane ťa núti, aby si viacej pracoval na ďalších (možno slabších) stránkach tvojej hry. Z dlhodobého hľadiska to môže z teba spraviť iba lepšieho a komplexnejšieho športovca.


Uvedom si, že aj dieťa sa naučí chodiť iba vtedy, ak veľakrát spadne. S každým pádom sa u dieťaťa vytvára svalová pamäť, ktorá slúži následne na automatické udržanie rovnováhy, postoja a samotnej chôdze. Bez opakovaných nezdarov by sa dieťa nikdy nenaučilo chodiť. Preto si aj ja osobne myslím, že všetko čo stojí za niečo, je na začiatku vždy náročné!


Pamätaj si, že existuje skutočne iba jeden spôsob ako zlyhať: „Vyskúšaj niečo raz alebo dvakrát a potom sa vzdaj“! Je teda absolútne dôležité, aby si zmenil svoj pohľad na prehry, nezdary, a neúspechy. Ak ideš napr. do zápasu (turnaja) s tým, aby si nespravil chybu, nezranil sa, neprehral...atď., fyzicky ťa to bude zväzovať a tvoj výkon nebude dobrý. Športovci podávajú tie najlepšie výkony vtedy, keď nemajú čo stratiť a vtedy keď nerozmýšľajú nad výsledkom. Prehra je niečo čo patrí k športu, nie niečo čoho by si sa mal obávať.


Ak rozmýšľaš pred výkonom o konečnom výsledku a obávaš sa prípadnej prehry, potom takmer s istotou nepodáš výkon na úrovni svojich schopností.


Nedávno som pracoval s jedným hokejistom, ktorý v závere sezóny utrpel zranenie kolena, ktoré ho vyradilo z hry zhruba na 5 mesiacov. Po rekonvalescencii a postupnom zaťažovaní bol na začiatku novej sezóny fyzicky nachystaný, aby nastúpil do zápasu bez akýchkoľvek obmedzení. Napriek tomu sa veľa zápasov obával akýchkoľvek fyzických stretov s protihráčom. Hral tak ako keby sa mu to zranenie malo opäť obnoviť. Jeho agresívny a fyzicky založený hokej, ktorý ho tak zdobil pred spomínaným zranením, bol zrazu fuč! Namiesto toho, aby sa sústredil na prebiehajúcu hru, bol zaťažený svojimi obavami o opakované zranenie. Bol to presne ten typ prístupu kedy obavy o zranenie, chybu či výsledok zruinujú tvoj športový výkon.


Tvoja koncentrácia musí byť zameraná na prítomný okamih a na to, čo chceš, aby sa ti stalo. Nie na to, čoho sa obávaš, resp. to čo nechceš, aby sa ti stalo. Uč sa zo svojich chýb a nechaj ich len jednoducho plynúť, nezaťažuj sa nimi. Nehovor o svojich chybách či neúspechoch ako o veciach, ktoré sú nemenné, stále. Napr. „toto sa mi vždy stáva“, „som jednoducho ťažký prípad“, „nikdy nebudem schopný hrať pod tlakom“, „nie som schopný hrať na tomto poste“... atď.


Ak používaš slová ako nikdy, vždy... atď., stávajú sa súčasťou teba a tvojho života. Pamätaj si, že chyby a neúspech patria k športovému životu a sú jednoducho súčasťou tvojej cesty za úspechom. Majú však iba dočasný charakter. Napr. „Dnes som prehral, viem však s istotou povedať, že ďalší zápas budem lepšie pripravený a poučím sa s dnešných chýb“. „Dnes som hral zle pod tlakom. Tréner mi však po zápase povedal, že je možné sa naučiť hrať aj pod zvýšeným tlakom pomocou rôznych techník a stratégií. Viem, že v budúcich zápasoch budem mentálne silnejší a schopný hrať aj pod zvýšeným tlakom“.


Ak sa na svoje chyby, nezdary a prehry pozeráš cez takýto „objektív“, potom ich budeš schopný ľahšie prekonávať a zostaneš naďalej pozitívne naladený a motivovaný.


Ber chyby ako spätnú väzbu a maj na pamäti, že takáto spätná väzba predstavuje pre šampiónov ďalšie výzvy ako sa zlepšovať, či športovo a ľudsky napredovať.



Obľúbené príspevky
Posts Are Coming Soon
Stay tuned...
Posledné príspevky
Archív
Vyhľadávanie podľa slov
Nasledujte nás
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square